Salvador Dali (1904-1989) Hołd dla Wenecji – Bazylika św. Marka i Dzwonnica („Homenaje a Venecia – Basílica de San Marco y Campanario”) 1975

Litografia z tłoczeniami (embossing) na papierze Arches, 69 x 89 cm w świetle passe-partout o wymiarach: 80 x 100 cm, edycja limitowana ręcznie podpisana p.d., oraz ręcznie oznaczona EA l.d. Wydawca Jean Lavigne, wykonana w Atelier Mourlot w Paryżu (była to renomowana pracownia, z którą Dali ściśle współpracował przy tworzeniu większości swoich litografii). ( wg […]

Litografia z tłoczeniami (embossing) na papierze Arches, 69 x 89 cm w świetle passe-partout o wymiarach: 80 x 100 cm, edycja limitowana ręcznie podpisana p.d., oraz ręcznie oznaczona EA l.d. Wydawca Jean Lavigne, wykonana w Atelier Mourlot w Paryżu (była to renomowana pracownia, z którą Dali ściśle współpracował przy tworzeniu większości swoich litografii).

( wg katalogu raisonne Michler/Lopsinger wydanie E.A. na papierze Arches wydano w ilości 50 egzemplarzy dla Europy i 50 egzemplarzy dla USA).

EA- „épreuve d’artiste”:  (próba artysty lub dowód artysty) oznacza , że dana litografia jest częścią limitowanej edycji, która nie wchodzi w skład standardowego, numerowanego nakładu. Tego typu odbitki litograficzne są uważane za rzadkie, ich liczba jest ograniczona a co za tym idzie, droższe od bieżącego. Odbitki z sygnaturą EA są przeznaczone dla artysty lub osoby blisko z nim związanej.

Referencje:

– Katalog raisonne Michler/Lopsinger: No 1551 page 174

– katalog A. Field: No 75-1 page 173

Zamiast realistycznego pejzażu, jak u Canaletta, Dalí interpretuje Plac św. Marka w swoim charakterystycznym, surrealistycznym stylu. Nawet jeśli architektura jest rozpoznawalna, to zostaje ona poddana przetworzeniu zgodnie z wizją artysty. Dalí rzadko przedstawiał czysto realistyczne widoki.  W ujęciu Dalego obraz może być zdeformowany, rozmyty  co jest typowe dla surrealistycznych wizji naruszających prawa fizyki. W przypadku tej grafiki, Dalí  wykorzystał relief (tłoczenie), aby nadać architekturze  fakturę i iluzję trójwymiarowości, nawet jeśli forma pozostaje oniryczna i niepełna.  Mimo tego rozpoznajemy kluczowe obiekty Placu: Bazylikę św. Marka (Basilica di San Marco), Dzwonnicę św. Marka (Campanile di San Marco), Kolumny (św. Marka i św. Teodora) na Piazzetta, słynnę Kwadrygi z Bazyliki św. Marka. Brązowe rzeźby koni (obecnie repliki, oryginały są w muzeum) zdobią fasadę Bazyliki. Symbolizują potęgę i łupy wojenne Wenecji, szczególnie te przywiezione z Konstantynopola. 

Obecność mrówek jako małych postaci na pierwszym planie jest jednym z najbardziej ikonicznych i osobistych symboli Dalego. Mrówki (hormigas) w twórczości Dalego mają niemal zawsze negatywny, wręcz obsesyjny wydźwięk. Dalí podobno w dzieciństwie bał się mrówek, a sam motyw stał się wizualnym odpowiednikiem jego lęków i fascynacji freudowską psychoanalizą. Użycie mrówek jako tłumu na Placu św. Marka w Wenecji może symbolizować anonimowość ludzkiej masy, która, mimo historycznego otoczenia, jest bezosobowa i pogrążona w codziennej, „rozkładającej się” rutynie.

Łącząc potęgę historii (konie Kwadrygi) z motywem rozkładu (mrówki), Dalí stawia Wenecję w kontekście swojej paranoiczno-krytycznej metody, przedstawiając słynny „salon Europy” nie jako pocztówkę, lecz jako scenę, w której podświadomość obnaża ukryte lęki o obsesje.

Oprawy widoczne na wizualizacjach mają charakter poglądowy i nie stanowią oferty handlowej.

4500 pln